“Hoe stimuleer je leiderschap onder verpleegkundigen?”
06-05-2024
Als verpleegkundige was Sabrina Nachtergaele leidinggevende in het operatiekwartier. Die ervaring neemt ze al acht jaar mee als onderzoeker bij de Arteveldehogeschool. Haar domein: klinisch leiderschap. Welke kwaliteiten moet je als leider opnemen? Hoe ziet leiderschapsgedrag eruit onder verpleegkundigen die aan het bed staan? Die vragen komen aan bod tijdens De Week. “Ik zal het hebben over mijn onderzoek naar clinical leadership bij verpleegkundigen,” licht Sabrina toe. “Wat is de meerwaarde van leiderschap bij verpleegkundigen? Waarom zetten we daar nog niet meer op in? Hoe kan je dat gedrag helpen ontwikkelen bij studenten? Wij onderzoeken hoe we hen kunnen stimuleren om hun expertise in te zetten, effectief te communiceren, te onderhandelen en conflicten te hanteren.”
Studenten worden vandaag heel sterk getraind in praktische vraagstukken en handelingen. Met het wetsvoorstel op tafel om verpleegkundigen op bachelorniveau meer in een leiderschapsrol te laten treden, is het essentieel te bekijken hoe ze daarin gecoacht kunnen worden. “Planningen leren opmaken, hen stressbestendigheid bijbrengen: de focus ligt niet enkel op technische en communicatieve vaardigheden. Wat is hun visie op de toekomst? Zien ze dingen die ze anders kunnen organiseren? We moeten hen uitdagen om daarover na te denken.”
Het team van de Arteveldehogeschool nam de voorbije jaren 51 diepte-interviews af en organiseerde acht focusgroepen. Door te peilen naar de rolmodellen van studenten verpleegkunde maakten ze een definitie en puurden ze vijf eigenschappen uit die de verpleegkundige omschrijven. Om die te weten te komen – samen met de vier cruciale factoren voor verpleegkundig leiderschap – moet je er op 1 oktober bij zijn. Dan deelt Sabrina ook enkele tools waarmee je jezelf en je omgeving in kaart brengt en reikt ze handvaten aan voor mentoren om klinisch leiderschap te ontwikkelen.
Praktisch
Sabrina Nachtergaele
Onderzoeker Artevelde Hogeschool
Dinsdag 1 oktober 2024
Studiedag Verpleegkundigen begeleidingsverpleegkundigen
De stagementor als sleutelfiguur voor clinical leadership bij studenten